Going international.

16 september 2012 - Dortmund, Duitsland

En weer een weekje voorbij... Deze hele week stond bij mij in het teken van het 'internationale ontbijt + presentatie over je eigen land'. En ondertussen nog gewoon trips met de Erasmusgroep hebben en les volgen... Drukdrukdruk! Woensdag hadden we een trip naar de Bochumse mijnen en bijbehorend museum over der Oudheid. De aardige maar onverstaanbare Duitse gids probeerde ons van alles te vertellen over de mijnen, maar ik heb het idee dat het niet helemaal overkwam bij de meesten... het enige wat in mijn hoofd is blijven hangen is dat de mijnwerkers vroeger 7000 calorieën per dag verbruikten. Ja, da's veel. Het museum was echter wél heel interessant en mochten we op ons eigen houtje bekijken. Heel veel verschillende soorten (berg)kristallen, dingen oude oudheid, oud mijnwerkersgereedschap, tot fossielen van duizenden jaren oud, en was werkelijk van alles te vinden. We waren vrij op tijd klaar, en besloten nog met een groep de stad in te gaan. Ik moest immers nog steeds hagelslag vinden voor mijn internationale ontbijt! Helaas had de plaatselijke ReWe-supermarkt géén hagelslag, maar wel veel andere alcoholische versnaperingen, dus besloten we die maar in te slaan voor een gezellig avondje met de rest. Later nog een pizzaatje gegeten met de hele groep, om vervolgens door de stortregen naar huis te gaan.

De volgende dag gingen we na de Duitse les naar Dortmund citycenter om een gevangenismuseum te bezoeken. De tour was wederom in het Duits, maar heel erg interessant en goed begrijpbaar. De gevangenis was 'open' gedurende de Nazi-tijd. Nee, geen standaard "Hitler vermoorde alle joden´-blablabla verhaal, maar een verhaal over wie er precies werd vermoord (psychiatrische patienten), op basis waarvan men werd veroordeeld tot de dood (een vragenlijst met rare vragen voor de minder begaafden), etc. Op vele gevangenismuren waren nog ingekraste gedichten en verhalen te lezen van oud-gevangenen. In elke kamer was informatie te vinden over dingen die je normaal niet krijgt te horen over de 2e WO; hoe de gevangenen leefden, dingen over de zigeuners, etc. Kortom; superinteressant dagje uit! Helaas moesten ik en Yasin daarna als een speer op zoek naar hagelslag en turks ontbijt; wat we wederom niet konden vinden... Gelukkig besloot Rowin mij 's avonds te bezoeken en bracht, jawel, hagelslag met zich mee! :) Mission accomplished! 's Avonds ging ik nog verder met mijn presentatie en probeerde hem zo goed mogelijk uit mijn hoofd te leren, maar damn... Een Nederlands hiphoplied klinkt in het Duits toch een stuk minder! ;)

De volgende dag gingen we samen Rowin, Balazs, Yasin en Gyorgy op weg naar het International Office, waar het ontbijt en de presentaties werden gehouden. Gedurende het hele ontbijt was ik supernerveus voor de presentatie. Het ontbijt was gelukkig supergeslaagd, maar al die verschillende zoet/zoute hapjes en snacks maakten me lichtelijk misselijk; ik ben niet zo'n goede eter in de ochtend. Wat me vooral beviel was het Braziliaanse kaasbrood, Japanse zoete omelet en natuurlijk franse chocoladebroodjes :-) Het was superleuk om al die verschillende gerechten te proeven! Ben helaas vergeten foto's te maken... Daarna waren de presentaties. Het duurde verschrikkelijk lang voordat ik aan de beurt was. De presentaties waren stuk voor stuk hartstikke leuk en interessant: Franse toneelstukjes, het Spaanse volkslied in het Duits ('lalalala'.. aangezien dat volkslied geen tekst heeft ;) en Koreaanse K-pop muziek (Gangnam Style!). Mijn presentatie ging gelukkig goed en ieder was onder de indruk van mijn Duits. Maar ja, als Nederlandse die leeft aan de grens en al 5 jaar Duits gehad heeft moest dat eigenlijk ook wel goed zijn...

Na de presentaties hebben we lekker met z'n allen geluncht bij de Galerie (luchroom) en heeft Rowin de rest van mijn foreign matties leren kennen. 's Avonds sloten we de dag af met Zitronenbier, droge worst (dat was zeker 'geweldig') en zelfgebrouwen Hongaarse Perzik-Palenka, wat Balazs had meegenomen uit Hongarije. Sterk spul, maar de perziksmaak was omnomnom!