Tulpen uit Amsterdam!

13 oktober 2012 - Dortmund, Duitsland

Zoals ik in mijn vorige blog al zei, ging ik drie daagjes naar Amsterdam en Rotterdam met Jussi, György, Yasin en Balazs. Rowin  besloot ook mee te gaan, gezellie! Maandag boekten we hostel 'Central Station'. Dinsdag begon onze reis, en rond de middag kwamen we aan in Amsterdam. Heerlijk, lekker Nederlands praten! :) De herberg bevond zich niet, zoals je zou vermoeden, bij het Centraal station, maar tussen de Dam en het Centraal station in.. Toen het vonden, bleek het in een steegje direct aan de Dam te liggen; toplocatie natuurlijk!

Het zag er wel een beetje luguber uit... een oud hek, in een vervallen steegje.. Naja, het moet maar. Het personeel was heel aardig, en achteraf gezien viel het allemaal wel mee. De supersteile trap ( ik wist zeker dat ik dat ik eraf zou vallen.. gelukkig niet gebeurd!) bracht ons naar ons 9-bedden-kamer, waar we dus zouden slapen. We deelden de kamer met een aardige Australiër, die waarschijnlijk een beetje de weg kwijt was, aangezien hij continu vroeg waar -insert Belgische stad- was... Verkeerde land, gozert! Verder waren er nog Aziaten, waarmee we niet veel gesproken hebben. De eerste dag besloten we gewoon door de stad te wandelen en de standaard dingen te bekijken; de Dam, de winkelstraat, Damrak en z'n toeristische winkeltjes, Leidseplein en Rowin en mijn geliefde Melkweg. We hadden dagkaarten gekocht in de aanbieding, en bij die dagkaarten was een koffie en gebakje bij La Place (V&D) inbegrepen. Natuurlijk hebben we daar gebruik van gemaakt, met als gevolg dat onze buitenlandse vriendjes nergens anders meer heen wilden als La Place.... 's Avonds aten we wat bij één van de vele toeristische tentjes, mexiaans, geloof ik. Al was het niet echt mexicaans; gewoon een steak met patat en 2 drankjes gratis, maar het was lekker en veel! 's Avonds gingen we, natuurlijk een coffeeshop in. Was niet een heel groot succes; de hongaren waren beiden na 2 trekjes al de weg kwijt en we moesten terug naar de herberg. Only the Dutch can do this ;)

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan, we hadden veel op de planning! 's Ochtends zijn we eerst naar het Rijksmuseum geweest. Er was een verbouwing gaande, waardoor we niet alles konden zien helaas :( Dessalniettemin waren de bekende schilderijen (Melkmeisje, Nachtwacht, etc.) een succes bij de buitenlanders! Daarna besloten we, in de typisch Hollandse regen, naar de Albert Cuyp markt te gaan. Onze toeristen wilden natuurlijk souvenirs voor thuis kopen, dus wat koelkastmagneten van klompen en de typische Amsterdamse grachtenpandjes werden gekocht! De hongaren waren in hun nopjes, want er stond een hongaarse vrouw typische hongaarse worsten te verkopen, dus ook die werden meegenomen. Ikzelf kocht natuurlijk ook wat; ik heb nooit genoeg kleding :) Aan het einde van de markt besloten we iets typisch Nederlands te eten; kapsalon! Uitgevonden door een turkse Rotterdammer, moesten we dit natuurlijk aan Yasin laten proeven. Gelukkig vonden ze het lekker!

We gingen snel terug naar de herberg, dumpten onze pas gekochte spulletjes, en vervolgden ons tripje naar het Medieval Torture Museum. Heel goedkoop en supertof! Was er zelf ook nog nooit geweest, dus was ook nog eens leuk voor mij en Rowin. Je kan je zeker 2 uurtjes vermaken in het museum en ziet er dingen je zeker nog nooit hebt gezien.

Na het museum gingen we naar de Appie Happie, wat snacks kopen voor de volgende dag. Wat ik heb zeker heb gemist in Duitsland zijn de kant en klare hamkaas-croissantjes! Die hebben ze gewoon niet... 3 keer raden wat ik heb gekocht bij de Appie ;) De snacks ook weer gebracht naar de herberg, en bezochten daarna de Wallen. Natuurlijk moesten ze die óók zien. Ze vonden het geweldig, ik wat minder. Gaf ook enigszins beetje rare situaties, met ik aan de ene kant van Rowin, en aan zijn andere kant een schaarsgeklede vrouw. Tsja... Natuurlijk liepen we ook even de verkeerde straat in, en liepen er nog sneller weer uit, want travestieten wilden ze niet zien, haha.

Na dit avontuurtje nog even wat gedronken in een cafeetje, en doken ons bedje in. Volgende dag vroeg op naar Rotjeknor!

Het was een hel op het station Amsterdam... We waren al bijna te laat, vervolgens reed onze trein niet... Wij vragen aan een NS-medewerker welke trein we konden nemen (we hadden dagkaarten gekocht) en ze verwees ons naar de Fyra-trein. Ze verzekerde ons dat we niets extra's hoefden te betalen met onze kaarten.. En, zo betrouwbaar als de NS is in Nederland, moesten we wél betalen in de trein. We kregen nog wel een lekker Fyra-chocolaatje, maar 5 euro voor een ienieminie bonbon gaat me toch iets te ver. Eenmaal aangekomen in Rotterdam, voegde Marc ons bij ons, en liet ons Rotterdam zien. De haven, Erasmusbrug, de kubuswoningen, de havenmuseum-scheepjes, de binnenstad.. Super leuk! En ook de surinaamse broodjes moesten geproefd worden! Rond 4 uur gingen we terug naar Enschede, zodat we op tijd terug in Dortmund zouden zijn. Eenmaal aangekomen in Enschede, besloot ik last-minute met Rowin mee naar Coevorden te gaan, en nam ik afscheid van mijn vriendjes, die ik zondag al weer zou zien een bakje koffie!

Donderdagavond t/m zondagmiddag dus lekker bij mammie, pappie, Nikki en Xena geweest. Was wel weer eventjes fijn! Ben nu al 1 week weer terug in Dortmund, en over 2 weekjes ga ik weer 'even' terug voor Tjitske (mijn 'oude' buurvrouw) haar verjaardag en voor m'n familie natuurlijk :)

Deze week was trouwens mijn allereerste échte lesweek, maar veel lessen vielen uit vanwege begin van het semester-feestjes, ziekte en businesstrips.... Heb dus slechts twee studiegerelateerde lessen gehad, en 3 Duits-lessen, die overigens wel heel leuk waren! De lessen worden in kleine groepen gegeven, en zijn dus heel interactief, superleuk! Gisteravond een 'French Buffet' gehad, op eigen iniatief van de kleine erasmus franse gemeenschap. Het eten was heerlijk, en ik ben verliefd op de chocoladecake! Was een succes. Daarna met Jussi, Andrea, Flack (mexicaan) en anderen naar de stad geweest, waterpijp met watermeloen smaak gehad, dat was ook een aparte ervaring, maar wel voor herhaling vatbaar :) Het weekend nu is rustig; lekker uitgeslapen, en vanavond op bezoek bij Jussi; zijn finse vriendin komt langs! Ben benieuwd ;)

Tschüss!