A whole new week

24 september 2012 - Dortmund, Duitsland

Hallo liebe Leute!

Beetje late nieuwe update, maar het was ook een beetje druk afgelopen week. We moesten een presentatie houden over een Duitse band/zanger(es) en een internationaal diner voorbereiden. Tussendoor nog vette feestjes, dus een vermoeiende, maar leuke week achter de rug. Ik, Jussi en Andrea kozen voor het liedje Wie Weit van Nosliw. Duitse reggae, jaja! Beetje vertellen over wie Nosliw is, het lied, etc.

Woensdag een vet feestje bij 'Legendary' fransoos Alex. Zoals wel duidelijk is, zijn zijn feestjes behoorlijk legendarisch. Veel alcohol, nice cocktails, en altijd gezellig. Donderdagochtend was wat minder, maár oke. :)

Vrijdag dus het intertionale diner. Ik heb, hoe hollands, boerenkool met worst gemaakt. Het orginele plan was andijvie stamppot met gehaktballen, maar in Duitsland hebben ze géén idee wat andijvie is, dus besloot ik boerenkool te maken. 3 kilo aardappelen en 2 kilo aan vleesch. De worst was trouwens niet gelukt; ik dacht rookworst te hebben, maar het bleek een bruin plasticje te zijn om een niet-zo-rookworst-smakende-worst. Maar wat geeft het, het was een geslaagd iets bij de buitenlanders, en ik eindigde, na dus in totaal 4 kilo aan boerenkool met slechts 1 kleine portie over. Daarna gingen we een Duitse film kijken, die eigenlijk nog best goed was ook; Die fette jahren sind vorbei. Aanrader als je je Duits wilt oefenen!

Zaterdag ben ik met Balazs en Yasin de stad ingeweest; lekker lunchen, beetje shoppen, beetje rondkijken. :) Leukigheidje; er was een jonge jongen die midden op de straat piano speelde. En dan niet zo'n klein pianootje, gewoon een grote houten! Supermooi. Ik probeer het filmpje hier up te loaden! 's Avonds nog The Pick of Destiny gekeken met Yasin en Gyorgy; jaa, dat was een relaxte dag!

Zondag dan ten slotte heerlijk uitgeslapen en rustig aangedaan, bngonnen met leren voor dé Duits eindtoets van woensdag. Deze toets is best belangrijk; hij bepaalt naar welk niveau je de volgende Duits taalcursus kan behalen. En op dit moment kan ik het hoogste level behalen, waarmee ik evt. na mijn minor dus een certificaat van Duitse taalkennis op het hoogste niveau kan behalen, wat in heel Europa geldig is! Best leuk voor erbij, toch?

Dat was mijn weekje wel weer... Vandaag ook niet veel gedaan; Duitse les en onze sketch voorbereiden; we moeten vrijdag tijdens een Duits ontbijt (ja, wéér ontbijten met z'n allen!) een grappige sketch over Duitsland voorbereiden. Ik doe deze met György (Hongaar), Yu (Japanse Brazilliaan), Gülay (Turkse), Karolina (Poolse), Nicholas (Amerikaan) en Lucy (Franse). Lekker gemixt dus! :) Vergeet niet wat